tisdag 20 september 2011

HJÄLP! mottages tacksamt..

när man tror att det som behövs är införskaffat och det inte kan behövas något mer, så slår det till IIIIGGGEEENNN!!

vi har ingen riktig åkpåse. vi har en variant som slutar på hälften, jag gissar på att det är en sommarmodell, och som inte alls funkar nu när hösten är på ingång. vi ska dessutom bara ha sulkyn framme nu och då får vi se till att den är gosig och ombonad (jag har i alla fall lagt dit en fäll redan, alltid något att börja med).

när det gäller åkpåsar finns här ännu en uppsjö av produkter som alla framhäver sig som BÄST, men vilka är det då? på riktigt! det är inte så lätt att veta, när man inte vet vad man letar efter...

jag har alltid tyckt så synd om de där barnen som hjälplöst är tvingade in i butiker med sina hjärndöda morsor mitt i vintern! inte för att det är vinter utan för att mammorna är så upptagna med vad det nu är som är så viktigt, att de helt kopplar bort hur deras barn illvrålar och ser ut som en korv i en Pölseman-reklam?! ungarna håller på att bli levande kokta när de sitter i sina vagnar med full arktismundering i 25-30 grader värme, men de där kärringarna tar inte ens av dem mössorna, än mindre overall, åkpåse eller åtminstone vantarna. jag kan verkligen bli förbannad, det blev jag även pre-vilde, men jag kan tänka mig att jag säkert kommer bli ännu mer medveten om det nu..

jag vill inte bli en kokalevandebebis-morsa, så jag funderar på hur det går att undvika (förutom det helt uppenbara som att ta av vilden pälsmössan inomhus!). kan det vara en bra idé att satsa på en ordentlig åkpåse som funkar som en sovsäck och inte ha så mycket på honom under (skippa overall)? han brukar ju alltid sova ganska mycket när vi är ute och då kan jag ju öppna den när man går in någonstans så han inte blir så varm?!
jag har en fundering på någon av dessa, de kostar lite, men de går att förstora så de kan användas upp till ungefär 4-5 års åldern.

Voksi Urban i svart eller brun
eller kanske...

7 AM Enfant Evolution i svart eller brun

en förvirrad förstagångsmorsa tar tacksamt emot erfarenheter,goda råd eller andra förslag i kommentarsfältet angående ovannämnda problem!

2 kommentarer:

  1. Hej hej!
    Har haft en Fleecefodrad bävernylon åkpåse, Babytravel. Lilleman hade bara mössa och vantar till åtminstone -10. Tycker att den har varit kanon. /A

    SvaraRadera
  2. hej A!
    tack för ditt tips, det ska jag kolla upp.

    SvaraRadera