fredag 26 augusti 2011

SÅ jävla fattig blir jag aldrig!

jag tillhör den kategori av människor som stenhårt tror på att alla har ett val och att med valen man gör följer konsekvenserna man får ta. jag lever mitt liv på det sättet och ser på omvärlden på det sättet - det är mitt val!

jag växte upp med två syskon, eller vi är fyra egentligen, men min nio år äldre syster flyttade hemifrån tidigt. det vore synd att påstå att vi hade det fett precis, men jag kan faktiskt ALDRIG hävda att vi saknade någonting! visst, min mamma slet verkligen för att ge oss det vi behövde, men det var hennes val. hon valde att skaffa många barn, hon ville ha många barn... kanske för att hon växte upp utan syskon i samma ålder?!
det har funnits tillfällen när jag har varit mycket väl medveten om att vi har tillhört gruppen "mindre bemedlade", men trots att morsan emellanåt hade två jobb kändes hon aldrig frånvarande och hon såg alltid till att vi hade vad vi behövde...

idag läste jag en väldigt svårtolkad artikel i aftonbladet, upprepade gånger för att verkligen förstå vad den egentligen betydde. vid första anblick blev jag skitsur, sen fundersam och sen jävligt irriterad!



nu är artikelns rubrik lite missvisande, de förbjuder inte, de får inte uppmana. när det gäller utflykter skall de inte få kosta något extra, vilket innebär att alla uyflyktsmål längre bort än promenadavstånd går bort såvida inte skolan betalar, hur troligt är det att en kommunal skola skulle lägga en spänn mer än nödvändigt på det?! de kan ju inte hålla sina budgetar som det är till följd av ständigt minskade anslag!

det är här en solidarisk person hade tyckt att beslutet är riktigt, men nu är inte jag en solidarisk människa, fan - jag är inte ens en sympatisk människa när det handlar om mitt barns intresse och väl! för mig går MITT barns behov först och även om jag inte vill att andra barn ska ha det dåligt, så har jag inget som HELST intresse av att kapa hans standard för att anpassa mig efter andra familjer...  för det är väl inte kommunistsovjet vi lever i?!
jag vill inte vara en av dem som säger att man inte ska skaffa barn om man inte har cash för visst kan saker hända, men INGEN ska inbilla mig att man inte har råd med daglig frukt (som jag visst tycker att man kan ha med sig VARJE DAG till skolan) och utflykter (det är ju för fan inte Greklandsresor de åker på varje månad)!

att skaffa barn är dyrt, bra mycket dyrare än jag hade föreställt mig från början och det har naturligtvis lett till omprioriteringar även i denna familj, efter 17(!) år av rökning har jag till exempel lagt ner det ( det var i och för sig en hälsofråga mer än ekonomi), rätt mycket pesetas jag sparat på det...
mitt barn är det viktigaste jag har och framför allt är han mitt ansvar. om jag märker att han behöver äta frukt varje dag för att må bra så får han göra det, då tar inte jag hänsyn till Agnes, Klara och Oskar som inte har någon frukt - det är DERAS föräldrars ansvar att prioritera om!

jag vill verkligen ge min son allt det där extra som inte jag kunde få och jag är beredd att jobba hårt för det. när det på riktigt finns föräldrar som hävdar att de inte har råd med utflykter och frukt(?) och genom en massa regler ska försöka stoppa det, undrar jag om de är förvånade över att segregationen bara ökar?! för är det dit vi är på väg har jag inga problem att sätta min unge i privat skola och jobba extraskift för att betala vad det kostar att slippa lyssna på idioterna, vad är det de slåss för - rätten att slippa ge sitt barn mellanmål? för det kan väl inte vara för att de tror att skolorna ska betala, så naiv kan ingen vara! det är helt ok att slåss för sina ideologier, med fan inte på bekostnad av andra barn, ge mig en VETTIG förklaring till varför de barnen ska straffas för att deras föräldrar KAN lägga dem extra kronorna det rör sig om???!!!!

4 kommentarer:

  1. http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/01/13/undrar-vad-typ-800-frukter-kostar/

    Plus matsäck många gånger per läsår X 4. För någon som är ekonomiskt fattig blir det inte småsummor.

    http://puffeltufflan.wordpress.com/2011/08/26/vi-behover-mjolk/

    Frukt borde vara valfritt men eftersom skolan lägger in schemaalagda fruktstunder plus manar föräldrar att skicka med sina barn frukt för dom bör ha det med sig.. Ja då är det lätt att "tvingas" skicka med.

    Ha en bra Helg!!

    SvaraRadera
  2. Ja, ibland undrar jag ju vart Sverige är på väg. Visst har jag i mitt förflutna haft det svårt och ibland när man har sitt fria val väljer man mellan pest och kolera, men förstår inte i dagens Sverige att allt ska vara GRATIS hela tiden och att det blir för dyrt med FRUKT till fruktstunden på förskolan är ju sjukt. De kostar max tre-fem kr styck. Panta tre burkar liksom eller så finns ju socialen, för sochjälp behöver man om man inte har råd att köpa sitt barn ett mellanmål för tre kronor.

    SvaraRadera
  3. Jag håller inte alls med dig i dina tankar. Du kanske borde flytta till ett land där du kan sätta din son i privatskola. Annars kan du ju faktiskt ge honom frukt hemma, han behöver ju inte nödvändigtvis äta den i skolan. Visst har de flesta föräldrar råd med en frukt till sitt barn, men du har ingen tanke på barnen som har t.ex missbrukarföräldrar som kanske inte prioriterar att köpa frukt till ungarna? Jag tycker inte att det är rätt att oskyldiga barn hamnar utanför på grund av val föräldrarna har gjort. För även om du inte vet om det så blir faktiskt många barn retade och mobbade i skolorna för att de inte har med sig frukt varje dag, eller att föräldern hade glömt bort att det skulle fixas matsäck, eller att barnet inte har de nyaste kläderna. Välkommen till Sverige! Fast du skiter väl i resten av världen så länge din son mår bra?!

    SvaraRadera
  4. Prinsessanadia, med ditt resonemang ska vi även förbjuda familjer att åka på semester eller ge sina barn leksaker eftersom de barn som inte får detta då kan bli retade. Det är hög tid att inse att det inte är frånvaron av frukt på utflykterna eller kläder ärvda från äldre syskon som orsakar mobbning och att detta fenomen inte kommer försvinna hur mycket vi än försöker likställa alla barn.
    Det som behövs är inte färre barn som har med sig frukt på utflykterna utan fler barn som delar med sig av sin frukt till de som inte har.

    SvaraRadera