onsdag 24 augusti 2011

En riktigt förbannad dålig morsa!

världen har lyckats igen, att få mig pissed off genom sin pekfingermentalitet och förmåga att dra ALLA över samma kam! egentligen ska man inte bry sig, men med jämna mellanrum gör jag det, för jag tröttnar på alla FANTASTISKA förståsigpåare i påbudslandet Sverige...

att köra och bära sitt barn framvänt har länge varit ett ämne för diskussion, det stöts och mals om barnens välbefinnande och eventuella överstimulans...
det som gör mig förbannad är inte diskussionen i sig, det är när jag läser artiklar som denna med tillhörande kommentarer från diverse "experter" som jag blir vansinnig!
en fråga: vem dog och gjorde den där australiensiske professorn till påve? människor som hon borde inte få släppas ut bland folk och vad är det för idioter i SVERIGE som tror att trygga individer är avhängt av huruvida barnen bärs i bärsele vänd MOT föräldrarna eller inte? så du kan vara vilken jäkla förälder som helst, men om du exponerar ditt barn för omvärlden är du grym och självisk?

ett hjälplöst barn bortom all räddning!?
inte ens som ett fragment tror jag detta har en fundamental inverkan på ALLA barn och som expert, som man ändå får betraktas som om man är professor i ämnet, så KANSKE ett uttalande borde vara mer genomtänkt. det är precis sådana utlåtanden som gör att nyblivna mammor inte vågar använda sina egna hjärnor för att bedöma var som är bäst för just deras barn.

vilden har hela tiden legat före sin utvecklingskurva, så sent som igår sa hans läkare att han sannolikt kommer börja gå väldigt tidigt, han kryper redan. han (vilden) var så stark i kroppen från start att allt tjat om att stötta nacken som man blivit uppskrämd med visade sig vara i onödan och även om han inte var förtjust i att andra höll honom har han hela tiden varit oerhört social och kontaktsökande mot ALLA, även främlingar! vilden är superenergisk och aktiv på ett sätt som inte går att förklara, men han är också väldigt bra på att säga ifrån när det är något som inte passar. 
så om jag nu vänder honom mot omvärlden för att han vill och älskar det eller om jag går på promenad i en sulky som är framvänd - är jag då en rutten mamma som grymt misshandlar mitt barn? eller har "experterna uttalat sig om något de inte har en jävla aning om, för så vitt jag vet har det inte varit någon ensamble av jagvetbästare i mitt vardagsrum!

så till alla er påfåglar där ute, skribenter eller kommentatorer, som envisas med att kräkas ur er "råd" och sedan deklarera att om de inte följs är alternativet "grym" och "självisk", här kommer ett uttalande från en som är expert - på sitt EGET barn:

-må ni straffas i det åttonde diket i helvetets åttonde krets (Dante´s La Divina Commedia, den gudomliga komedin, red. anm.), det finns en särskild plats i helvetet för hycklare av er sort!

"The path of the righteous man is beset on all sides by the iniquities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he who, in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother's keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy My brothers. And you will know My name is the Lord when I lay My vengeance upon thee." 

citat från:  Jules, Pulp Fiction.

jag hade ett arsenal av uttalanden vakumförpackat inom mig, MEN jag blev utsatt för censurering... av boten Linda som ansåg att om meddelandet inte redan nått fram är övriga försök lönlösa!

2 kommentarer:

  1. Jag stötta knappt upp min unges nacke heller, verkade int behövas,, han började ställa sig mot saker redan vid 6 månader,, går runt bord nu 7 mån, vet ej om d e idigt lr ej men känns som det!

    SvaraRadera
  2. Skulle du säga samma sak om alla rekommendationer för hälsa? De bygger på forskning...
    Blir du lika förbannad över rekommendationen om att ge d-vitamin till små, eller att inte ge salt till barn under ett år? Att ha flytväst vid vatten?
    Eller gäller det bara här? Är det en liten skärva av oro att du gjort något som är mindre bra mot den du älskar mest i hela världen som gör att du måste spy ur dig som du gjort i inlägget?
    Klart du inte varit en dålig mamma som inte gjort som är vetenskapligt bäst i det här fallet. Okunskap är inget man alltid rår för. Med nästa barn kan du agera enligt din nya kunskap.
    Nej, du är ingen dålig morsa. Om femtio år kommer ny forskning ha lett till nya rekommendationer, klart inte alla som inte följde dem innan de fanns var dåliga föräldrar.

    SvaraRadera