måndag 11 juli 2011

nej, det är inget skämt!

det finns en försvinnande liten chans att vi nästa helg en kväll kan få barnvakt till vilden. min syster kommer på besök utan barn och det måste ju gå att hotmuta henne att passa vilden några timmar så jag och vildens pappa kan gå ut och äta då...
då vet jag vart vi ska gå - Skojarbacken på Achebergsgatan, den enda restaurangen i stan där barn inte är välkomna! konceptet är, enligt mig, helt lysande och man skulle kunna tro att varenda förälder på denna sidan av Sverige skulle älska idén att ha en frihamn att retirera till när det finns möjlighet, men NNNOOOOO!!!! det är klart att det bara måste finnas människor som ska starta debatt om hur otroligt kränkande (ett ord det borde vara licens på!) det är att utesluta en hel målgrupp, som om restaurangen är nån jävla socialdemokratisk valkampanj?!
diskussionerna pågick ett tag i tidningarna och på nyheterna, men ägarna vägrade ge sig - bra recensioner eller inte kan jag gå dit av enbart den anledningen!

som småbarnsförälder funderar jag lite på vad det är för typ av folk som verkligen engagerar sig för att INTE ha en barnfri zon och missuppfatta mig rätt här nu, jag älskar min son - han är världens bästa, men jag älskar inte alla andras ungar!
hmm, när jag tänker efter så vet jag svaret redan, jag är trots allt en gammal restaurangräv... det är de föräldrarna som tror att alla inrättningar med utskänkningstillstånd obligatoriskt också tar på sig ansvaret för barnpassning under besöket, som tror att köket fungerar som en polkagrisfabrik i gränna och som tror att övriga gäster i restaurangen är inhyrda statister som är där för att på given signal dra av ett variténummer!
den typen av familj är varje krogpersonals mardröm och när dom brakar in genom dörrarna (barnen först naturligtvis, så föräldrarna inte har en antydan till kontroll) är det enda man tänker: inte vid mitt bord, inte vid mitt bord, inte vid mi...faan!

så av den enkla anledningen att vi inte har en aning om när vi kan äta ute nästa gång (om vi ens kommer iväg denna gång?!) och att det ovan nämnda inte är en del av MIN uppfattning av vad en restaurangupplevelse ska innehålla så kan jag bara säga till alla konfliktkåta moralpanik de luxe-päron där ute att ja, det finns folk som vill behålla sin egen identitet även post-barnskaffande! ni hittar dem troligtvis på Skojarbacken då och då...


 


för övrigt vill jag meddela att uttagningen till vildens nya underhållningsgrupp "The Kräkscapades" är framflyttad till vecka 31 pga semestrar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar