tisdag 28 juni 2011

the heart of scandinavia

japp, solen skiner på bästkusten och livet känns helt klart så mycket lättare att leva! det är otroligt vad lite sol kan göra för inspirationen, helt plötsligt vill jag ut och göra saker -som igår när jag och vilden åkte till liseberg en sväng och bara myste.

när solen väl tittar fram i den här stan är den svårslagen, synd att det händer så sällan...men när det händer så händer något med varenda göteborgare. ut på avenyn och dricka rosé, ut och slänga sig på en gräsmatta i slottskogen, ut på nattklubb med vidbränd näsa direkt från beachen med endast en raggardusch genomförd...

ganska ofta beklagar jag mig över att jag bor där jag gör, jag har ändå sett tillräckligt många platser i världen för att veta att det finns rätt justa alternativ, men som alla andra göteborgare funkar jag lite som en solcell -dessa få soldagar laddar min kropp så den går runt resten av året!
det är lätt att bli hemmatam och det var inte förrän jag hade varit hemifrån som jag lärde mig uppskatta västkusten och hur lyxigt det är att kunna stå mitt i stan, ta en båt och 20 minuter senare ligga på en klippa och sola vid en naturstrand.
nu vet jag vad alla mina stockholmsvänner tänker, men nej, det är inte samma sak! ja, stockholm har också en skärgård som är fin, men nej, det är inte samma sak! och jag är beredd att förklara jihad mot den som påstår det!!! här har jag sammanställt en jämförakuster-lista för att hävda mina åsikter:

stockholms skärgård-antilista
  1. de vanligaste blommorna i stockholm på sommaren är algblommor.
  2. oavsett hur brun man solar sig på östkusten är man ändå benvit -eftersom huden ramlar av efter man har badat.
  3. om man mot förmodan väljer att bada i insjöbaljan östersjön måste man noggrannt undersöka så badplatsen inte är utdömd -ett vanligt förekommande fenomen.
  4. sannolikheten att krocka med en finlandsfärja är överhängande.
  5. ska du fiska kan du göra det med håv vid ytan eftersom alla fiskar flyter.
  6. vid kallsup kommer du troligen att börja utveckla kroppsdelar du tidigare inte haft -baltstaterna kan säkert informera pga vilka ämnen!
  7. östersjön är dööööddd!!! (sorgligt, men sant.)

stockholms skärgård-prolista
  1. det är fint i båt.


göteborgs skärgård-antilista
  1. det finns en risk att du hamnar på akuten med elektrolyterna i svajning efter en kallsup.
  2. risk att krocka med knubbsäl finns.
  3. det finns brännmaneter.

göteborgs skärgård-prolista
  1. det är bästkusten med eller utan båt -enough said!


och till alla er som har invändningar till denna högst konkreta lista har jag en liten gåta:
vad är det som år efter år packar sina badbyxor, sina solbrillor och tennisracket för att göra en vandring över landet och spendera en vecka i Båstad? vad är det som ser det som årets höjdpunkt att göra om bästkusten till Sveriges Ibiza?

svar: Stockholms jetset! take the hint, if your looking for the best -go west...


achmed har också badat i östersjön...

nej, nu har jag retat upp stockholmarna tillräckligt för ett inlägg (sorry sis, it had to be done).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar