onsdag 12 oktober 2011

Fine dine!

i den här familjen äter vi inte på Mcdonalds, Burgr king eller någon annan hamburgerkedja (bortsett från Sibylla). vi slutade med det för flera år sedan och idag kan jag inte ens gå i på ett sådant ställe utan att vilja kräkas, det luktar så jäkla illa att jag inte kan fatta hur NÅGON skulle vilja proppa i sig den maten. alla är vi olika... och tur är väl det, det hade varit så tråkigt annars!

därmed inte sagt att vi inte äter hamburgare, det gör vi gärna och ofta, men vi har blivit mer och mer kräsna. jag har börjat inse att en burgare kan vara rena gourmetmaten, om den är vällagad.

under kvällen gjorde jag egna nötfärsburgare så blev tokgoda. det är en av förutsättningarna, att det är nötfärs,  för de ska inte hårdstekas till en kolbit - uäähh!
det är ett tips att införskaffa en hamburgerform som man kan pressa ihop köttet ordentligt, då håller de bättre när de tillagas och det ser proffsigare ut - man äter ju med ögat också.

rejäla 160-gramsburgare!
hälften av rätten är justa tillbehör och dessa två är definitivt ett måste:


och här är anledningen till att kedjorna förhoppningsvis är "gone for good!". 

cheddarost, bacon, rucola, dressingar och pommes gör det extra smaskigt.
jag hoppas verkligen detta är något jag kan lära vilden, känner inte för att börja med de besöken igen.

ännu ett TIPS till alla hemmakockar som blivit inspirerade att fixa själva:
för att inte få hamburgare över hela köket när barnen ska sätta i sig (eller du själv om du är en sölmaja) är det en god idé att stoppa burgaren i ett vanligt kaffefilter, som fungerar som världens bästa förvaringspapper. kaffefilter är även bra att använda när det är toastdags!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar